Прес-релізи 15:30

Кінолекторій «КУЛЬТУРФІЛЬМ. ВУФКУ. Lost&Found» в Музеї кіно Довженко-Центру

2 листопада в Музеї кіно Довженко-Центру в рамках виставки ВУФКУ. Lost&Found розпочинається кінолекторій «КУЛЬТУРФІЛЬМ. ВУФКУ. Lost&Found»: чотири лекції міжнародно визнаних дослідників кіно та покази фільмів 1920-х. У фокусі уваги кінолекторію — Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ) в контексті трендів світового кіно свого часу.

/Users/admin/Desktop/1600x1040_kulturfilm.jpg

 

Всесвітньовідомий кінознавець Любомир Госейко (Франція) розповість про зв’язок українського та французького кіноавангарду та українські фільми у міжнародному прокаті 1920-х; професорка Центрально-Європейського університету Оксана Саркісова (Угорщина) розкриє щемливі теми тілесних політик та національних ієрархій у радянському кіно 1920-х, а композитор та дослідник Олексій Ретинський (Україна-Австрія) розповість про інноваційність звукових ефектів у фільмах Дзиґи Вертова. Після лекцій глядачі зможуть поспілкуватися з дослідниками та переглянути тематичні стрічки 1920-х років, більшість із яких стали знаковими не лише для ВУФКУ, але й для світового кінематографу. 

 

Кінолекторій КУЛЬТУРФІЛЬМ «ВУФКУ. Lost & Found»

Програма

 

Вхід на всі події програми КУЛЬТУРФІЛЬМ за виставковим квитком Музею кіно.

Квиток на виставку дає право відвідати всі покази циклу.*

 

Локація: Кінолекторій, 5 поверх.

 

2 листопада о 17:00

Лекція Оксани Саркісової «Кінодіагностика: гігієна та національності в радянському кіно 1920-х років» з кінопоказом фільму “Жінці про жінку” (1930, 37 хв. Режисерка: Ївга Григорович).

 

Мова лекції: російська з перекладом на українську.

 

Оксана Саркісова історикиня, дослідниця кіно, наукова співробітниця Blinken OSA Archivum Центрально-Європейського Університету (Будапешт), директорка міжнародного документального правозахисного фестивалю Verzio (Будапешт). Авторка численних статей з історії радянського та східно-європейського неігрового кіно, антропології аматорської фотографії та монографії «Радянські національності на екрані: культурфільми від Крайньої Півночі до Середньої Азії» (2017).

 

Фільм «Жінці про жінку» (1937) — режисерський дебют майбутньої заслуженої діячки мистецтв УРСР (1954), уродженки Дубна Євгенії Григорович (1905-1978).

Науково-популярний фільм про будову та особливості жіночого організму, рекомендації щодо поведінки жінки у повсякденному житті, зокрема під час вагітності та в післяпологовий період. «Жінці про жінку» знімався комсомольською знімальною групою на Одеській кіностудії та у медичних закладах й установах міста, на джутовій та тютюновій фабриці.

Медичним консультантом фільму виступив провідний лікар-гінеколог свого часу, доктор медицини Олександр Крупський, автор кількох українських підручників і монографій із оперативного акушерства. 

 

9 листопада о 17:00

Лекція Олексія Ретинського «“Симфонія Донбасу” Дзиґи Вертова. Морфологія шуму» та кінопоказ фільму «Ентузіязм (Симфонія Донбасу)» (1930, 65 хв. Режисер: Дзиґа Вертов)

 

Мова лекції: російська з перекладом на українську.

 

Олексій Ретинський український композитор, дослідник, художник. Народився і навчався в Криму, потім у Київській консерваторії, класичну й електроакустичну композиції вивчав у Вищій школі мистецтв у Цюріху, згодом вступив до Університету мистецтв у м. Грац (Австрія). Свою дипломну роботу присвятив дослідженню звуку в фільмах Дзиґи Вертова. 

Окрім академічної (камерної, хорової, симфонічної) музики створює електроакустичні твори для театру, інсталяцій, перформансів. Мешкає і працює у Відні.  

 

 «Ентузіязм (Симфонія Донбасу)» (1930) перший український звуковий фільм, шедевр світового кінематографу. Знятий метром кіноавангарду Дзиґою Вертовим, він був першим кінотвором, у якому реальні промислові та буденні звуки слугували створенню музичного образу, а не лише підпорядковували його візуальному ряду.

Присвячений першому п’ятирічному плану, фільм оспівує індустріалізацію, колективізацію, пропагує боротьбу з неписьменністю та релігією. Один із найбільш теплих відгуків про фільм залишив Чарлі Чаплін: «Я ніколи не міг уявити, що ці індустріальні звуки можна організувати так, аби вони здавалися прекрасними. Я вважаю Ентузіязм однією з найбільш хвилюючих симфоній, які я коли-небудь чув. Містер Дзига Вертов музикант. Професори мають учитись у нього, а не сперечатися з ним». 

 

15 листопада о 19:00

Лекція Любомира Госейка «Дві вуфківські експериментальні стрічки у французькому кіноавангардi 1920-х» та показ фільму La marche des machines / «Марш машин» (1928, Франція, 6 хв. Режисер: Ежен Деслав) та Les nuits électriques / «Електричні ночі» (1928, Франція, 13 хв. Режисер: Ежен Деслав)

 

Мова лекції: українська

 

Любомир Госейко — кінознавець, історик кіно, рекламіст, перекладач. Народився у Франції 1951 р. у родині українських політемігрантів. Вищі студії: славістика — Лілльський університет, режисура і кінознавство — Паризький кіноінститут. Засновник Українського кіноклубу в Парижі. Консультант кіноархівів і регіональних кінотек, упорядник ретроспектив українського кіно у Франції. Автор низки статей у французькій, міжнародній та українській кінопресі. Автор монографії Histoire du cinéma ukrainien (Die, 2001; укр. вид. – «Історія українського кінематографу», Кіно-Коло, Київ, 2005). 

«Марш машин» (La Marche des machines, 1928) та «Електричні ночі» (Les Nuits électriques, 1928) - модерністські стрічки, що досліджують геометрію та ритми урбаністичного життя французької столиці. Ці фільми повернулися з небуття нещодавно — Любомир Госейко випадково знайшов їх у гаражі будинку на півдні Франції. У 2004 р. фільми ввійшли до повної ретроспективи Євгена Деслава у Центрі Помпіду. Євген Деслав (Слабченко, 1899 — 1966) — французький та іспанський режисер українського походження, який свого часу тісно співпрацював з ВУФКУ.

Камера Євгена Деслава в обох стрічках створила канонічний для європейського кіноавангарду візуальний образ. Тож не дарма Любомир Госейко вписує його в контекст класиків експериментального кіно 1920-х — Ласло Мохой-Надя, Фернана Леже, Ральфа Стейнера.

Нічними кадрами з «Електричних ночей»  ілюструє у своїй епохальній «Звенигорі» Олександр Довженко поневіряння «націоналіста» Павла на еміграції в Празі та Парижі. Завдяки Деславу в 1930 році в Парижі показали німу трилогію Довженка («Звенигору», «Землю» та «Арсенал»).

 

16 листопада о 17:00

Лекція Любомира Госейка «Les Tartares versus Тарас Трясило в контексті французького кінопрокату» та показ фільму «Тарас Трясило» (1926, 62 хв. Режисер: Петро Чардинін)

 

Мова лекції: українська

Фільм «Тарас Трясило» (1926) знятий за однойменним романом Володимира Сосюри 1925 р., довго вважався втраченим. Стрічку віднайшов в архівах Французької фільмотеки кінокритик Любомир Госейко, а зусиллями Довженко-Центру плівку привезли в Україну.

 

Дія першого українського костюмованого блокбастера розгортається у ХVII ст.: віртуозно зняті масові зйомки кінних атак, рукопашних боїв і народних гулянь, «салонні» сцени розкішного життя в палаці стали одними з найефектніших в українському кінематографі. Типажі козаків добирали за картиною Іллі Рєпіна «Запорожці», яка висіла в кімнаті режисера Чардиніна на Одеській кіностудії. Науковими консультантами фільму були академіки Дмитро Яворницький та Сергій Єфремов. Головні ролі в фільмі зіграли зірки тогочасних екранів, актори театру Леся Курбаса «Березіль» - Амвросій Бучма та Наталія Ужвій. 

 

Фільм вийшов у міжнародний прокат, зокрема про його успіх в Парижі писав журналіст і режисер Ежен Деслав. Згодом у паризькому кіножурналі «Сінеопс» вийшла рецензія на фільм, у якій відзначалася хороша гра акторів, красиві краєвиди і «могутність реалізації фільму». У газеті «Форвертс», яка випускалася в США та активно поширювалася в Східній Європі, «Тарас Трясило» анонсувався як найвидатніший фільм виробництва ВУФКУ: «Фільм масовий, велетенського розміру, за участі 10 000 осіб. Могутній темп, здається, чутно тисячі копит козацьких коней і крики до смерті закатованих…».

 

_____________________________________________________________________________

 

ГРАФІК РОБОТИ ВИСТАВКИ ВУФКУ. Lost & Found:

13 вересня - 01 грудня

1-й і 5-й поверхи Довженко-Центру

 

12:00 - 20:00

Вихідні дні  – понеділок, вівторок.

*Вхідний квиток – 80 грн, пільговий – 50 грн.

 

Пільговий квиток  – школярі від 11 років, студенти та пенсіонери за наявності дійсного посвідчення.

Вхід вільний для співробітників музеїв, осіб з інвалідністю 1-2 груп, учасників бойових дій за наявності дійсного посвідчення.

 

Замовити екскурсію можна за тел.: (093) 013 22 98.

 

Виставковий простір доступний для людей з інвалідністю.

 

АДРЕСА:

Довженко-Центр

м. Київ, вул. Васильківська, 1

М. Голосіївська

 

 

Довідково

 

МУЗЕЙ КІНО 

 

У вересні 2019 року Довженко-Центр відкрив Музей кіно: на мапі столиці з’явився новий великий виставковий простір площею 1500 м². Це перший український мультимедійний музей, сфокусований на екранних мистецтвах, рухомих образах, фотографії та медіа-арті. 

 

Перша виставка Музею кіно «ВУФКУ. LOST & FOUND», створена за підтримки Українського культурного фонду — це cинтез архівного кіно, сучасної літератури, музики, архітектури, театру, візуального мистецтва та унікальних документів. Її мета — розповісти дотепер відому лише знавцям історію грандіозного міжнародного успіху ВУФКУ (Всеукраїнського фотокіноуправління, 1922-30-х років), що здобуло славу “українського Голлівуду”. Пам’ять про цей революційний вибух в українському кіно було знищено й забуто майже на століття. 

 

Мультимедійна експозиція у відновлених приміщеннях Довженко-Центру представила експонати з провідних українських музеїв та небачені скарби з колекції Довженко-Центру. Рідкісні кадри фільмів, кінохронік та анімації, унікальні архівні документи та фото,  глядача в атмосферу буремних 1920-х. До створення експозиції долучилися відомі сучасні автор(к)и: Алла Загайкевич, Георгій Потопальський, Олександр Бурлака, Анатолій Бєлов та група Sensorama, Микола Рідний, Ірина Стасюк, Олексій Нікітін, Олександр Ірванець, Антон Санченко, Тетяна Малярчук, Наталка Сняданко, Ірина Цілик.

 

Виставка є результатом масштабного дослідження команди Довженко-Центру, що розпочалось 2012 року публічними показами українського німого кіно з сучасними саундтреками. Відтоді в культурний обіг повернуто десятки фільмів, віднайдених в Україні та за кордоном. У травні цього року вийшов друком однойменний каталог, який здобув спеціальну відзнаку конкурсу дизайну Книжкового Арсеналу й увійшов у колекцію найкрасивіших книг світу міжнародного фонду “Мистецтво книги”. Медіатека Довженко-Центру також презентує сайт https://vufku.org/перший онлайн-ресурс, в якому можна знайти вичерпну інформацію про ВУФКУ.

Кураторська група: Станіслав Мензелевський, Анна Онуфрієнко, Олександр Телюк

 

Проект реалізовано за підтримки УКРАЇНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО ФОНДУ.

 

Музеї-учасники проекту ВУФКУ. LOST & FOUND:

Кіноархів та фільмофонд Довженко-Центру

Національний художній музей України

Музей театрального, музичного та кіномистецтва України

Державний політехнічний музей

Музей Національної кіностудії художніх фільмів ім О. Довженка

Музей книги і друкарства України

Літературно-меморіальний будинок-музей Т. Шевченка

Національний музей медицини України

Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України

Книжкова палата України

________________________________________________________________________________

 

Довженко-Центр найбільший український кіноархів, що зберігає понад 5000 найменувань ігрових, документальних, анімаційних українських та закордонних фільмів. Є єдиним членом Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF) в Україні. Здійснює реставрацію, збереження національних фільмів, особистих архівів кіномитців, музейних фондів, наукові дослідження в галузі кінематографії, дистрибуцію та промоцію українського кіно. Має власне видавництво. На базі Центру також працює перформативна платформа "Сцена 6", музична лабораторія "Кора", хореографічний майданчик "Ruban Production ITP", книгарня "Довженко. книги.кава.кіно" та кафе "ЕТЕР".

www.dovzhenkocentre.org

www.facebook.com/dovzhenko.centre/

 

https://lh3.googleusercontent.com/teJcSCZEzPOJmBy3h-B8oPbA_FZCpegW7_wBdrC0gUoGGiFq3cga2vwrGBx4ELldtiFs8yMq8TSWA9XTCMVZQCrBI4TE61GmV0_RBhNlmKHwKRGx_VLQ0a1JpUjiztA6gHJT17Cp