ut.net.ua 2010-01-22 00:00 Губенко Дмитро

Електрифікація автопрому

Автовиробники готові випускати серійні електромобілі. Однак до масового переходу наразі не готова жодна країна

Північноамериканський між­народний автосалон у Детройті, незважаючи на кризовий стан американського автопрому, залишається одним із найбільших та найавторитетніших автомобільних шоу планети. Цього року основним трендом Детройтського салону став наступ гібридних авто й електромобілів. До переходу на електрику автовиробників підштовхує як інтерес споживачів до екологічно чистих засобів пересування, так і державні програми, що стимулюють зменшення шкідливих викидів в атмосферу.
Історія успіху та поразки

Колись автопромисловість була значно привітнішою до електромобіля. Перші електромобілі створили ще в 1830-х роках – задовго до винайдення двигуна з внутрішнім згорянням. Електрокари домінували на ранньому етапі автомобілебудування, адже мали низку переваг над своїми бензиновими конкурентами: не шуміли, не вібрували й не псували повітря вихлопними газами. Ними було легко керувати, їх не треба заводити вручну, як ранні авто з двигуном внутрішнього згоряння. Саме на електромобілі 1899 року подолали швидкісний рубіж у 100 км/год.

Але вже на початку ХХ століття фортуна всміхнулася виробникам бензинових машин. Відкриття нових родовищ нафти здешевило пальне, а з розвитком дорожньої інфраструктури стало можливо подорожувати між містами. Електрокари, з їх невисокою швидкістю та малим запасом ходу, були непридатними для тривалих переїздів. Тоді як автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння ставали дедалі потужнішими та дешевшими. В США, де електромобілі були особливо популярні, їх продаж сягнув піку в 1912-му й відтоді невпинно падав. У 1920-х американський електроавтопром, не витримавши конкуренції, припинив існування.

 У пошуках альтернативи

Відтоді про електромобіль у світі згадували переважно під час нафтових криз, але знову забували, щойно пальне дешевшало. Змусити автопром запустити в серійне виробництво електромобілі вдалося тільки каліфорнійській адміністрації повітряних ресурсів. У 1990-х ця установа запровадила правила, які зобов’язали автовиробників до 2003 року перейти на випуск 10% авто з нульовим вихлопом. Щоб відповідати цим вимогам, General Motors у 1996-му була змушена випустити серійну модель EV1. Однак у 2001 році великі автовиробники домоглися, аби каліфорнійці змінили своє законодавство. В результаті виробництво електромобілів у США миттю згорнулося.

Це було помилкою. Різке зростання цін на нафту в сере­дині 2000-х відродило широкий інтерес до альтернативних джерел енергії та альтернативних засобів пересування. Першими з тренду скористалися далекоглядні японські Honda й Toyota, чиї гібридні автівки з’явилися на американському ринку ще 1999 року. Американським виробникам знову довелося наздоганяти японців: гібридне авто з можливістю підзарядження Chevrolet Volt від General Motors очікують на ринку у кращому разі в листопаді цого року. Але найцікавіші моделі електромобілів запропонували невеликі компанії з венчурним капіталом.

Увагу західної преси вже кілька років прикуто до компанії Tesla, яка в 2008 році розпочала серійне виробництво свого дебютного електричного родстера. Ця ексклюзивна модель коштує $109 000, має корпус від Lotus Elise та розганяється до 100 км/год за чотири секунди. На грудень минулого року Tesla продала вже 900 родстерів, але отримала 1500 попередніх замовлень на нову масову модель S. Саме на реалізацію цього проекту Tesla спрямує «зелений» кредит у $465 млн, отриманий від Міністерства енергетики США.

Плюси та мінуси

У 2009 році уряд США виділив вітчизняним автовиробникам та їхнім закордонним партнерам гранти на загальну суму $2,4 млрд, які мають бути використані на розвиток акумуляторних технологій. Вага, місткість і час підзарядки акумуляторів усе ще залишаються найслабшими місцями електромобіля. Як очікують, запас ходу масового електромобіля на кшталт Nissan Leaf становитиме від 160 до 200 км, а його батареї можна буде повністю зарядити від домашньої мережі за вісім годин (або – за допомогою спеціального пристрою – на 80% за півгодини). Крім того, акумулятори роблять електромобіль удвічі дорожчим порівняно з аналогічним авто з двигуном внутрішнього згоряння, але автовиробники вже розглядають варіанти не продажу, а оренди батарей.

Зате в електромобілів є кілька беззаперечних переваг. Вони практично безшумні й споживають менше енергії, ніж бензинові чи дизельні авто. Масовий перехід на електроавтівки зможе допомогти людству позбутися залежності від нафти, запаси якої обмежені. А от зменшення викидів в атмосферу двоокису вуглецю електромобілі забезпечать лише в тих країнах, де для виробництва електроенергії не застосовують вугілля. Наприклад, у Китаї, де 75% електро­енергії виробляється вугільними теплоелектростанціями, переведення всього автопарку на електрику зменшить викиди парникового газу тільки на 19%.

Ще один чинник, який змушує автоконцерни дбати про екологічність автомобілів, – це розроблені у Європейському Союзі стандарти, котрі регулюють вміст шкідливих речовин у вихлопних газах. Перший з них – Євро-1 – був запроваджений ще 1992 року й передбачав, що персональне авто має викидати не більше 2,72 грама CO на кілометр шляху. Ці норми ставали дедалі жорсткішими, й торік у вересні в ЄС набув чинності стандарт Євро-5, за яким викиди СО не мають перевищувати 0,5 грама на кілометр. 

Краще місце

Піонерами в масовому переході на електромобілі стануть невеликі країни на кшталт Ізраїлю. Саме тут була заснована компанія Better Place («Краще місце»), яка поставила собі за мету розвивати мережу підзарядних станцій у всьому світі. Брак такої інфраструктури є вагомим чинником, який стримує поширення електромобілів. У грудні 2008-го компанія презентувала свій перший підзарядний паркінг у Тель-Авіві, а в травні минулого року – власну патентовану систему обміну батарей. На її станціях обміну акумуляторів водії, які не мають часу чекати на підзарядку, зможуть просто обміняти виснажений комплект батарей на заряджений.

2011 року, коли Better Place розгорне мережу станцій підзарядки в Ізраїлі, її партнер Renault-Nissan має запровадити у виробництво електромобіль із можливістю заміни акумуляторів. Услід за Ізраїлем мережі таких станцій будуть створені в Японії, Данії та Австралії. Аналітики Deutsche Bank ще 2008 року дійшли висновку, що розробка Better Place має «потенціал знищити бензиновий двигун». «Електрифікація автомобіля неминуча», – заявив колишній голова General Motors Боб Лутц іще 2007 року. Питання лише в тому, скільки часу піде на цей перехід. Сто років тому бензиновим авто теж не відразу вдалося здобути популярність та витіснити електричних конкурентів.[1726]

 

 
Альтернативні автомобілі

 

1. Батарейний електро­мобіль – авто, яке ­пересувається суто завдяки електроенергії, що зберігається в акумуляторних батареях. 

2. Гібридне авто – автомобіль, який приводиться в рух як електродвигуном, так і двигуном внутрішнього згоряння. Є гібриди, в яких і двигун внутрішнього згоряння, й електричний можуть обертати колеса авто. Є також моделі, в яких бензиновий або дизельний двигун використовується лише для генерації електроенергії 

Гібридне авто, яке можна підзаряджати від зовнішньої мережі 

3. Авто на водневих елементах – електро­мобіль, який отримує електрику від реакції водню з атмосферним киснем. Проте на сьогодні виробництво водню вимагає настільки великих затрат енергії, що більшість компаній та урядів відмовилися від розробки авто на водневих елементах