Світ 2020-07-17 10:55 Фрідріх Штеффес-лей
  ▪   © 2018 Axel Springer SE. Alle Rechte vorbehalten

Die Welt: Це нова політика TikTok

На платформі TikTok молодь створює нову форму політичної комунікації, хоча раніше ця тема там була небажана. На ресурсі, близькість якого до Китаю створює проблеми, у партій є нові можливості в передвиборчій боротьбі

Тепер у Доротеї Бер є TikTok. У своєму новому відео вона гордо позує на березі Шпрее в урядовому кварталі Берліна й анонсує випуск довгоочікуваного застережного коронавірусного застосунку. «Коментуйте! Ви тут? Сподіваюся, я можу на вас розраховувати», — привітно каже вона й просить глядачів його встановити. Внизу картинки абияк розміщене посилання фіолетового кольору. Перші спроби кліпів міністерки з діджиталізації на китайській платформі TikTok ще досить незграбні. Вона ж піонерка. Те, що TikTok — другий за частотою встановлень 2019 року застосунок, зважаючи на охоплення, — вже не може просто викликати усмішку, нарешті зрозуміли й останні з піар-агенцій.


Та політикиня ХСС Бер досі одна з небагатьох серед своїх колег, хто наважився завести на платформі відкритий профіль. Більшу частину відео досі розміщують переважно молоді користувачі — 800 млн активних профілів у світі, з них 5,5 млн у Німеччині. І дедалі більше їх висловлюються на політичні теми — на платформі, що задумувалась як розважальна. Нібито навмисно. Врешті на TikTok політика довший час була табу. Це забезпечували передовсім жорсткі для модераторів приписи, що їх, серед іншого, публічно викрила британська Guardian. Критику політичних систем, особливо китайського авторитарного режиму, як-от через протести в Гонконгу, видаляли без коментарів, докладніші пошуки виявили обмеження відео із зображенням поліцейського насильства чи політичних фігур. Раптово став відчутний вплив Китаю, країни материнського концерну ByteDance. Це відрізняє TikTok від інших соціальних мереж, їх також часто критикують, але вони зі США — демократії з функціонуючим поділом влад. Однак зараз усе повинно змінитися, застосунок переглянув модераторські правила. Відтоді серед користувачів виник бум на обмін політичною інформацією, передовсім у США. Це забезпечує підігріта близькістю президентських виборів атмосфера та всесвітній протестний рух Black Lives Matter, з яким солідаризується молодь.

 

Читайте також: 12 конкурентів Facebook


Якої сили це може набути, нещодавно разюче продемонструвала масова акція тисяч користувачів TikTok. Закликом до фейкового резервування місць на передвиборчому виступі Трампа вони, очевидно, спричинилися до того, що Трамп спершу анонсував гігантську публіку, а потім у Талсі йому довелося виступати перед напівпорожніми трибунами.


Щоб трохи глибше зануритися у світ політичного TikTok, можна поговорити з Ейданом Кон-Мерфі — 16-річним учнем з Вашингтона, округ Колумбія, який своїм чорним волоссям та окулярами в роговій оправі на вигляд мов кудлата підліткова версія Джона Олівера. Його профіль politicaljew вже зібрав 55 тис. підписників. 26 серпня 2019 року він завантажив відео, озвучене уривком пісні коміка Бо Бернема. «Ти хочеш солодкого хлопця, жорсткого хлопця, фемініста, який радо оплачує речі…» — ідеться в пісні англійською, а Ейдан один за одним демонструє портрети демократичного сенатора Корі Букера, лівого кандидата в президенти Берні Сандерса та Елізабет Воррен. Поганий кліп, погоджується Ейдан у своєму відеоінтерв’ю.


Однак його перший ролик є добрим прикладом роботи TikTok — комбінація відео, тексту та звуку — ось запорука успіху застосунку. Завжди йдеться про несподіванку, про розрив з очікуваним і водночас про швидку, влучну фішку. Для привернення уваги глядачів у нескінченному, керованому непрозорим алгоритмом потоці відео є до 60 секунд.


Цього в Америці хочуть молоді прихильники як демократів, так і республіканців, і задля успіху в боротьбі за увагу вони використовують принципи платформи. Вдаються, наприклад, до вірусних пісень, з якими відео автоматично забезпечує добре охоплення, і підставляють текстові таблички з аргументами на користь одного з провідних кандидатів. Або використовують різні функції, що має застосунок — натиском кнопки звичайна кімната перетворюється на зелений екран (спеціальне тло для накладання комп’ютерної графіки, що використовують на зйомках фільмів. — Ред.), на якому можна демонструвати й коментувати відео. Так кожен користувач за кілька секунд перетворюється на ведучого власного ТБ-шоу.

 

«Новина — це сам користувач»


Хуан Карлос Медіна Серрано із цікавістю спостерігає за цим процесом. Дослідник даних спільно з двома колегами з Мюнхенського технічного університету саме оприлюднив першу студію про політичну комунікацію в TikTok.

 

Читайте також: Проривна технологія


«Замість просто поширювати новини, користувачі TikTok і є новинами, — пояснює він. — Коментуючи, вони виступають у ролі таких собі pundits, тобто експертів, яких запрошують на американське телебачення». Так виникає нова культура дебатів, що стає можливою завдяки функції «дует» у застосунку. З її допомогою користувачі можуть власним відео реагувати на попереднє. Весь ланцюжок аргументації з усіма відео доступні для перегляду на екрані смартфона.


Тут можна зробити кілька цікавих спостережень — і вони вказують на схоже з іншими соціальними мережами утворення таборів. Прихильники республіканців взаємодіють передовсім з іншими республіканцями, демократи натомість частіше відповідають на відео республіканців, надаючи контраргументи — механізм схожий на взаємодію із Трамповими твітами, що збурюють мережу. Ейдан Кон-Мерфі раніше також намагався сперечатися з молодою республіканкою, яка заявила, що заборонить аборти, якщо їй колись вдасться стати президенткою. «Тон не надто сповнений поваги. Люди висміюють одне одного, відео з купою сарказму й цинізму. Оскільки користувачі дуже молоді, існує загроза психологічного цькування», — застерігає Серрано. Те, що політика як тема більше не є аутсайдером між танцями, жартами й підлітковими щоденниками, доводить порівняння хештегів, за допомогою яких, так само як у Twitter, можна позначати відео. Кліпи в TikTok з хештегом #Trump2020 переглядали 4,3 млрд разів, #biden2020–300 млн разів. Таке охоплення цілком можна порівняти з відео світових зірок, як-от співачки Біллі Айліш чи співака Шона Мендеса. У Німеччині молодь досі стримана в політичних висловлюваннях — можливо, тому, що тутешній внутрішній політиці бракує елементів шоу, або тому, що у ФРН не надто охоче показують своє обличчя в мережі, коли йдеться про суперечливі теми. Однак щонайпізніше з новим спалахом руху Black Lives Matter зміна тренду намітилася й там. Під час протестів TikTok став для молоді певним пунктом керування, тисячі відео з демонстрацій та висловлення позиції заповнили соцмережу у ФРН. Після того як спершу голоси лунали гучно, TikTok обмежив охоплення таких завантажень (хештег #blacklivesmatter певний час показував нуль переглядів), проте пізніше керівництво соцмережі надало рухові окреме місце на стартовій сторінці.

 

Інфлюенсери та їхня роль у політиці


Великі партії, а особливо їхні молодіжні організації, уже давно заграють із цим охопленням. Демократію захищають і на TikTok, заявляють молоді політики Лілі Блаудсун (СДПН) та Матті Карштедт — голова молодих Лібералів у Бранденбурзі. Деякі земельні політики справді наважуються робити перші спроби під наглядом громадськості, лише одиницям вдається щось краще, ніж недбало змонтовані супровідні відео за роботою чи неестетичні шаблони цитат. 

 

Читайте також: Соцмережі: тихі бої


Серрано вважає, що політики не зможуть закріпитися на платформі. «Натомість інфлюенсери, ймовірно, відіграватимуть значну роль у формуванні політичної думки наступного покоління, — припускає він. — У TikTok сидить молодь, світогляд якої ще не повністю сформовано. Вона дивиться на світ свіжим поглядом і шукає власної позиції». TikTok доводиться мати справу із цим новим зацікавленням, відповідного підходу компанія ще не знайшла. «Гадаю, TikTok не хотів ставати політичним, бо керівництво знало, наскільки складно модерувати цю тему в соцмережах», — припускає Серрано. Екс-СЕО Алекс Жу, якого в травні замінив американець, ще сподівався, що TikTok і надалі сприйматимуть як розважальну, а не політичну платформу. Вона, врешті, першою заборонила будь-яку форму передвиборчої реклами. На запит одна з речниць відповіла, що правила реклами забороняють розміщувати платні оголошення, які явно агітують за політичні партії чи кандидатів. Однак виявити, якому саме користувачеві сплатили за розміщення відео в разі чого, буде складно.


Варто запитати себе, чи є алгоритм, спрямований на вірусність, правильним для політичних роликів. «У випадку відео з котиками це не несе жодної шкоди, однак ненавис­ницькі відео чи фейки становлять загрозу, а останні дослідження довели, що саме вони поширюються швидше за правду», — каже Серрано. TikTok хоч і не дозволяє, як це можна прочитати в правилах, поширювати фейки й дає змогу скаржитися на відео через неправдиву інформацію, однак досі модерація залишає бажати кращого. Так Ейдан Кон-Мерфі розповів, наприклад, про відео з теорією змов, яке стало вірусним у США. У ньому тисячі застерігали про D.C.Blackout, коли столиця Сполучених Штатів, немов у тоталітарній державі, у певний момент начебто буде повністю відрізана від комунікації із зовнішнім світом. Про це в онлайні досі можна знайти відео з мільйонами переглядів. «Я поскаржився щонайменше на тисячу таких відео, але видалили тільки дещицю з них», — каже тіктокер.


Рішення TikTok значно послабити цензуру відео, зробити її прозорішою і в такий спосіб уможливити пропуск політичних роликів було єдино правильним з міркувань свободи слова. Однак такий крок аж ніяк не спростить соцмережі модерацію контенту. Очевидним це стане тоді, коли перші політичні партії справді підуть у TikTok-наступ.