Світ 2019-09-28 13:22 Бірґер Ніколай
  ▪   © 2018 Axel Springer SE. Alle Rechte vorbehalten

Die Welt: Дилема в Північному Льодовитому океані

Лід на Північному полюсі тане й звільняє шлях кораблям, які цим морським напрямком дістаються Азії. Сьогодні за цю тему взявся Емманюель Макрон і дає відбій судноплавним компаніям. Його заклик дбати про довкілля геть не доходить до однієї країни

Середня швидкість танкера «Проспект Корольова» 12 вузлів, себто 22 км/год. Для відкритого моря це не рекордна швидкість. Але для транспортного шляху, який обрав танкер на скрапленому газі, вона унікальна: корабель із несучою спроможністю близько 113 тис. т уперше пробився так званим Північно-східним морським шляхом через Північний Льодовитий океан за тиждень.


Цими кораблями російська судноплавна компанія «Совкомфлот» транспортує скраплений газ із газових родовищ Сибіру в далекі країни. Стартова точка — порт Сабетта, неподалік величезного родовища на півострові Ямал. Танкер «Проспект Корольова», введений в експлуатацію торік у лютому, завдовжки 250 м і завширшки 44 м — корабель-гігант. Танкер класу 1А, раніше цей клас мали лише криголами. Тобто корабель без сторонньої допомоги може просуватися через товщу криги до 2,10 м. Це дає «Проспекту Корольова», як одному з перших великих танкерів, змогу користуватися Північно-східним морським шляхом уздовж сибірського узбережжя Росії протягом шести місяців, із липня по грудень, а Північно-західним морським шляхом уздовж Канади навіть цілорічно. Крига, звісно, є й тоді, але в цей час її шар не суцільний.

 

90% світової торгівлі відбувається морем


Так палко, як шляхи через Північний Льодовитий океан, у міжнародному судноплавстві нині не обговорюють жодну іншу тему. Їхній вибір приблизно на 10 днів скорочує торговий шлях до Азії, себто на третину. Замість довгого обходу вздовж європейських берегів і через Суе­цький канал судна йдуть попри Росію на Схід.

 

Читайте також: Росія в Африці: неоколоніальне суперництво


90% світової торгівлі припадає на морські перевезення. Зміни рамкових умов, нехай навіть через клімат, спричиняють ланцюгові реакції. У цьому випадку йдеться про порівняно м’які літні температури й пов’язане з цим зменшення льодового покрову на Північному полюсі. Відповідно в раніше недоступних для торговельного флоту регіонах щораз більше днів на рік є часом, придатним для навігації. Однак економічним перевагам протистоять вплив на довкілля і різноманітні ризики. Корабельні викиди надзвичайно шкідливі. Судноплавство спричиняє близько 2% загального обсягу викидів вуглецю. Окрім того, захисники природи кажуть про небезпеки для морської фауни, можливість зіткнень кораблів-велетнів із білухами чи синіми китами. Деякі організації вже вимагають розширити наявні в районі Північного полюса виключні зони й збільшити заповідні території.


Скорочення шляху до локацій азійських виробництв обіцяє міжнародним концернам економічні переваги. Натомість судноплавні компанії, які вони наймають, відчувають жорстку конкуренцію. П’ять великих підприємств — Maersk, MSC,  CMA CGM Group, COSCO і Hapag-Lloyd — змагаються дедалі більшими кораблями й демпінгують у жорсткій ціновій боротьбі. Шлях через Північний Льодовитий океан у цій боротьбі може стати визначальним фактором. Переваги, як-от економія пального для корабельних двигунів, швидко зростають до мільйонів євро за корабель. Кожен день, який великий танкер проводить у дорозі, коштує щонайменше €100 тис. Це також ефект від використання морського шляху через Північний Льодовитий океан: зменшення витрат палива веде до зменшення кількості шкідливих речовин.


Тепер темою зайнялася міжнародна політика. Після зустрічі Великої сімки Емманюель Макрон закликав великі судноплавні компанії не використовувати Північні морські шляхи як регулярне торговельне сполучення. Перша реакція на вимогу французького президента негайно надійшла з Марселя від найбільшої контейнерної судноплавної компанії країни CMA CGM Group.

 

Читайте також: Росія проти всіх


Голова правління Родольф Сааде, за інформацією судноплавного порталу gCaptain, повідомив, що жоден із його кораблів не користуватиметься тими шляхами. І це попри «відчутні конкурентні переваги», які той напрямок дає судноплавним лініям. Причиною для обережності CMA CGM Group топ-менеджер називає небезпеки, які через регулярне судноплавство загрожували б «унікальній природній екологічній системі Північного Льодовитого океану та його фауні». Підтримка надходить з особливо зацікавлених галузей економіки. Кілька тижнів тому виробники текстилю Nike, H&M, Armani та Chanel уклали пакт, який має допомогти зменшити їхній вплив на довкілля. Виробництва цих компаній сконцентровані в Азії, тому пакт значною мірою стосується і глобального контейнерного судноплавства.


Цілком інакше поводяться російські уряд та економіка. За офіційною статистикою, Росія сподівається, що до 2022 року маса вантажів для перевезення через Північні морські шляхи з нинішніх 10 млн т збільшиться в чотири рази. Щоб сприяти цьому, у літні місяці атомні криголами пробивають льодові жолоби коло Північного полюса й супроводжують міжнародні фрахтові кораблі через пакову кригу. Ці шляхи — важливе джерело валюти: за кожен прохід Росія бере суму, що вимірюється мільйонами доларів. Обґрунтовують це відповідальністю служби навігації на Північно-східному морському шляху.

 

Читайте також: Die Welt: Загадка російської ядерної доктрини


У Німеччині щодо цього компанія Hapag-Lloyd висловилася, що на сьогодні таких планів вона не має і нині не використовує ані Північно-східний, ані Північно-західний шлях. За її словами час, коли шлях протягом року вільний від криги, він надто короткий, щоб регулярного його використовувати. Окрім того, є обмеження стосовно осадки кораблів, а відповідно й рентабельності. Великі контейнеровози гамбурзької судноплавної фірми мають на борту 20 тис. контейнерів, дно навантаженого корабля сягає до 14 м вглиб від поверхні води. У сусідній Данії судноплавні компанії вже охоплені новим трендом. Найбільша у світі компанія контейнерного судноплавства Maersk із Копенгагена близько року тому здійснила перший тестовий прохід через Північний Льодовитий океан. Щоправда, опісля заявили, що нині Північний морський шлях «не становить практичної альтернативи наявним східно-західним маршрутам». Подальший розвиток подій відкритий.
Зміни в Північному Льодовитому океані матимуть наслідки. Дослідники Інституту Альфреда Веґенера очікують, що до 2040-х років Північний полюс багато тижнів буде без криги. Це означає також, що умови для судноплавства спростяться. Дозволені ці шляхи вже давно. Північно-східний морський шлях Міжнародна морська організація (IMO) відкрила для судноплавства ще 1967-го. Торік видали чергові дозволи для Берингового моря в районі Аляски.

 

Такі корабельні проходи ще рідкість, у 2017-му Північно-східний шлях для транзиту використали 27 фрахтових кораблів. Значно більше зафіксовано проходів кораблів постачальників, цілями яких були нафтові та газові родовища регіону. Цю кількість називає постачальник даних Drift+Noise Polar Services із Бремена. До порівняння: того самого року через Суецький канал довгим морським шляхом на Схід пройшли 17,5 тис. кораблів.