Економіка 2019-03-20 21:18 Олександр С’єдін
  ▪  

Криза Boeing, відтермінування Brexit та відтік менеджерів з Facebook

Головні новини світової економіки в огляді Тижня

Втрата замовлень та заборона польотів: Boeing переживає масштабну кризу через недоліки своєї флагманської моделі 737 Max, які могли призвести до двох катастроф

 

Книга замовлень на літаки Boeing моделі 737 Max на суму 600 млрд доларів опинилась під ударом після аварії Ethiopian Airlines в Ефіопії, яка стала другою масштабною аварією літака цієї моделі з жовтня, повідомляє Bloomberg. До того ж все більше фактів вказує, що обидві останні аварії відбулись через схожі технічні причини, пов’язані з автоматичною системою управління літаками цієї моделі.

 

Компанія VietJet Aviation, яка лише минулого місяця подвоїла своє замовлення до 25 млрд доларів, заявила, що відкладе закупівлю до розслідування причин трагедії. Kenya Airways переглядає плани щодо закупівлі Max і може перейти до моделі головного конкурента Airbus SE, A320. Російська авіакомпанія Utair просить про гарантії, перш ніж прийняти перше замовлення з 30 літаків. За деякими джерелами, Індонезійська Lion Air відмовиться від замовлення відповідної моделі Boeing обсягом 22 млрд доларів на користь літака Airbus. Окремо авіакомпанія Garuda Indonesia планує скоротити замовлення на літаки Boeing і також зависає замовлення на 5,9 млрд доларів від Saudi Arabian Airlines.

 

Читайте також: Державне регулювання: збитий приціл

 

Модель 737, яка вперше була введена в експлуатацію в кінці 1960-х років, є найбільш популярною моделлю авіаційної промисловості та найбільшим заробітком для Boeing. Оновлена версія Max набрала більше 5 тисяч замовлень на суму понад 600 млрд доларів разом з літаками, які вже були поставлені.

 

Катастрофа в Ефіопії відбулась лише через п'ять місяців після аварії 29 жовтня іншого літака Boeing 737 Max індонезійської авіакомпанії Lion Air. Тоді відносини між перевізником і Boeing зіпсувалися після того, як виробник вказав на проблеми з обслуговуванням і людську помилку в Lion як основну причину, хоча пілоти літаків боролися з комп'ютеризованою системою, яка взяла під контроль управління літаком після несправності датчика. Недільна втрата Ethiopian Airlines 737, в якій загинуло 157 людей, за оцінками експертів та деяких національних регуляторів має багато спільного з азіатською трагедією. Як наслідок, більшість країн серед яких і Україна, ввели тимчасову заборону на користування літаками цієї моделі до з’ясування обставин катастроф або принаймні до моменту тестування та впровадження нового програмного забезпечення на літаках.

 

Компанія задля пом’якшення удару вже заявила про завершення розробки програмного забезпечення і перегляду підготовки пілотів для свого 737 Max. Оновлення мають врахувати те, як система управління літака реагує на помилкові вхідні сигнали датчиків, проблема, яка ймовірно і призвела до двох трагічних катастроф за півроку.

 

Тим не менш, якщо заборона польотів затримається, це нанесе масивного результату не лише по фінансових результатах Boeing, але стане відчутним і для низки авіакомпаній, в парку яких вже є значна частка літаків відповідної моделі.

 

Тереза Мей намагається відтермінувати Brexit задля ухвалення в парламенті  угоди з ЄС, а бізнес Великобританії завмирає перед невизначеністю

 

Прем’єр-міністр Великобританії Тереза Мей звернулася в листі до Голови Європейської Ради Європи Дональда Туска з проханням про відтермінування виходу країни з блоку до 30 червня. Без відтермінування Brexit має відбутись 29 березня без угоди з ЄС, яку відхилив парламент Великобританії. У листі до Туска Мей стверджує, що парламент точно не встигне затвердити угоду до 29 березня. При цьому Мей сказала депутатам, що вона "не готова відкласти Brexit далі, ніж 30 червня" і домагатиметься ухвалення в парламенті  домовленості з ЄС про  вихід до цього часу, повідомляє BBC.

 

Читайте також: Сага про 3%. Яким темпом може зростати українська економіка

 

Обмеженість відтермінування Мей обґрунтовує неприйнятністю ідеї про участь у виборах до  Європарламенту, які мають відбутись в країнах ЄС з 23 по 26 травня, через три роки після ухваленого на референдумі рішення щодо виходу з ЄС. Тим часом Європейська комісія повідомила лідерів ЄС, що Великобританія повинна брати участь у виборах до Європейського парламенту, якщо вона залишиться в ЄС після 23 травня. «Будь-яке відтермінування, яке пропонується Сполученому Королівству, має тривати до 23 травня 2019 року або бути значно довшим і вимагати європейських виборів», - йдеться в документі Єврокомісії. До того ж будь-яка затримка для Brexit повинна бути узгоджена всіма 27 державами-членами.

 

12 березня Палата громад Британії не підтримала новий варіант угоди щодо виходу країни з Євросоюзу. За новий варіант проголосували 242 депутати, проти - 391. Попереднє голосування в парламенті відбулося 15 січня: тоді проти угоди проголосували 432 депутати, за - 202. Незабаром після цього парламент доручив прем'єр-міністру Терезі Мей провести в Брюсселі нові перемовини щодо угоди виходу Британії з ЄС. За підсумками цих переговорів ​​Мей внесла до  угоди низку змін, але вони не переконали депутатів підтримати домовленість.

 

На цьому тлі британські компанії скорочують інвестиції в бізнес найбільшою мірою за 10 років, повідомляє Reuters. Згідно з прогнозами Британської торгівельної палати у 2019 році інвестиції в бізнес скоротяться на 1%. За офіційними даними, в 2018 році вони  впали в кожному з чотирьох календарних кварталів, що є найтривалішим періодом після світової фінансової кризи.

 

Слабкі інвестиції призводять до зниження продуктивності, що сповільнює зростання заробітних плат та загалом шкодить економіці. "Політична бездіяльність вже має економічні наслідки, коли багато фірм гальмують рішення щодо інвестицій та найму", - наголосив генеральний директор Британської торгівельної палати Адам Маршалл. До того ж, деякі фірми взагалі відклали плани щодо інвестицій через пов’язані з Brexit непередбачувані обставини. Частина з цих інвестицій можуть ніколи не повернутись до Великобританії, застерігає Маршалл.

 

Міністр фінансів Великобританії Філіп Геммонд оголосив, що він очікує збільшення інвестицій компаніями після досягнення угоди щодо Brexit. Поки ж дані свідчать, що ціни на нерухомість в Лондоні в березні впали на 1,1 % порівняно з лютим, оскільки угоди з нерухомістю бізнес також схильний відкласти.

 

Читайте також: МВФ погіршує прогнози через Brexit та Китай, а у Давосі оцінюють ризики

 

Facebook втрачає ключових топ-менеджерів

 

Директор з розвитку продукту Facebook Кріс Кокс і віце-президент WhatsApp Кріс Деніелс залишили компанію, оголосив голова Facebook Марк Цукерберг в листі до співробітників, опублікованому на сайті компанії.

Кадрові втрати йдуть одна за одною після відставок засновників Instagram Кевіна Систрома і Майка Крігера та співзасновника WhatsApp Яна Кума в минулому році. Тим не менш, останні звільнення виглядають ще більш загрозливими, оскільки Кокс і Деніелс були частиною тісної групи союзників Цукерберга, аналізує The Telegraph.

 

Кокс був одним з перших розробників програмного забезпечення Facebook і одним з головних архітекторів стрічки новин, що є найприбутковішим джерелом реклами компанії. Деніелс був призначений головою WhatsApp лише в минулому році після звільнення Яна Кума і сприймався як стійкий менеджер, що був покликаний додати рекламу та інтегрувати WhatsApp у головний месенджер Messenger.

 

Цукерберг не повідомив про причини відходу топ-менеджерів. Проте вони відбулися після оголошеної Цукербергом нової політики, покликаної зосередитися  на розвитку сервісу приватних повідомлень, а не публічного обміну думок, чим Facebook був популярним до цього часу. Кокс на своїй сторінці Facebook повідомив, що не підтримує нову політику так само завзято, як виконавчий директор компанії. Акції Facebook впали на 1,7% відразу після оголошення про кадрові зміни.