Новини 2017-08-18 15:27

Експерт SIPRI розповів про можливі наслідки для України після розслідування ракетного скандалу з КНДР

За словами Сімона Візермана, причетність офіційних осіб призведе до запровадження санкцій, проте якщо двигуни чи технології потрапили в КНДР через "чорний ринок", то країні з проблемним контролем над експортом можуть виділити міжнародну допомогу.

Старший науковий співробітник Стокгольмського міжнародного інституту досліджень проблем миру (SIPRI) Сімон Віземан розповів, що ООН розслідуватиме ймовірне постачання українських ракетних двигунів до КНДР. Про це він сказав в інтерв'ю DW.

"Звісно, ООН це розслідуватиме, оскільки після запровадження санкцій стосовно КНДР у ООН була створена група експертів, яка має мандат на те, щоб перевіряти, чи дотримуються санкції. І якщо існують обвинувачення, що санкції порушуються, то розслідувати такі випадки - це їхній обов'язок", - сказав Віземан.

На запитання щодо наслідків, які можуть очікувати країни, якщо з'ясується їхня причетність до постачання двигунів чи технологій у Північну Корею, експерт відповів, що все залежить від того, яким чином обладнання потрапило до КНДР. 

"Можливий варіант, коли інші країни дійдуть висновку, що, наприклад, Україна має певні проблеми, і у цьому немає провини уряду. Наприклад, що існує проблема з контролем над експортом, яку можна вирішити наданням підтримки Києву, у вигляді обладнання, коштів, навчання персоналу, збільшення міжнародної співпраці. І це було б позитивною річчю", - сказав він. Якщо ж з'ясується, що Україна чи Росія якось пов'язана з торгівлею з КНДР, то можливе запровадження санкцій.

Також, за словами експерта, виникає питання, яким чином двигуни могли потрапити до КНДР. Обладнання велике за розміром і могло бути транспортоване морським, наземним чи повітряним шляхом.

"Воно могло бути завезено під виглядом сільськогосподарських машин, що траплялось раніше. У 90-ті роки, коли торгівля з КНДР була трохи більш можливою, їй незаконно було продано винищувачі МІГ-21 з Казахстану, і це з'ясувалось лише на кордоні з КНДР. Такі речі досі є можливими, але ризикованими. Враховуючи, що ніхто не був помічений у торгівлі десь на шляху до КНДР, можна уявити, що було залучено якихось офіційних осіб, також у процесі могли даватись хабарі. Усе залежить від того, як багато двигунів було транспортовано. Якщо їх було лише кілька, це є набагато простішим, ніж транспортування двигунів для цілого ракетного флоту", - сказав Віземан.

Нагадаємо, The New York Times з посиланням на висновки фахівця з ракетних питань Міжнародного інституту стратегічних досліджень (IISS) озвучила припущення, що запущена в липні КНДР міжконтинентальна балістична ракета Hwasong-14, оснащена ракетним двигуном, створеним на основі радянського двигуна РД-250. Найбільш імовірним постачальником технологій для двигуна корейської МБР в публікації названо українське ДП "Південмаш" (Дніпро), яке, як пише NYT, "залишалося одним з основних виробників ракет Росії навіть після здобуття Україною незалежності".

Секретар РНБО України Олександр Турчинов у відповідь на це заявив, що підприємства українського оборонного та авіакосмічного комплексу не постачали зброю та військові технології до Північної Кореї, а інформація про це "не має під собою жодних підстав, є провокативною за змістом, та, скоріш за все, спровокована російськими спецслужбами для прикриття власних злочинів". Крім того, "Південний машинобудівний завод ім. Макарова" спростував озвучені у виданні The New York Times припущення про причетність підприємства до ракетної програми КНДР.

Президент України Петро Порошенко доручив розслідувати ситуацію.

 

схожі новини